شناسایی ۸۰ نوع خطای خطوط انتقال برق با هوش مصنوعی و تصاویر پهپادی/اجرای پایلوت سامانه شناسایی عیوب ریلی در کرمان
دکتر اعظم کرمی در گفتوگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: خدمات جامع ما در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک، پهپاد و تکنولوژیهای وابسته، سنجش از دور، مانیتورینگ هوشمند، دادهکاوی، اینترنت اشیاء و نظارت و نگهداری به صنایع مختلف ارائه میشود.
وی یکی از دستاوردهای این شرکت را نرمافزار AFTL دانست و اظهار کرد: این محصول به تشخیص هوشمند عیوب خطوط انتقال برق با کمک تصاویر پهپادی کمک میکند. این نرمافزار که با بهرهگیری از هوش مصنوعی در مدت ۷ سال طراحی شده است، با استفاده از الگوریتم یادگیری عمیق، قادر به تشخیص اتوماتیک بیش از ۸۰ نوع عیوب الکتریکال، مکانیکال و فوندانسیون است.
کرمی خاطر نشان کرد: در مدت ۸ سال ابتدا با استفاده از پهپاد تخصصی پایش خطوط انتقال برق، از تجهیزات مختلف خطوط انتقال برق تصویربرداری کردیم و بعد با هوش مصنوعی، پایگاه دادهای حاوی بیش از ۵ میلیون عکس را آموزش دادیم. از این طریق پلتفرم هوش مصنوعی ما میتواند انواع عیوب چون آرک زدگی، زنگ زدگی، کسری پیچ و مهره و سایر خطاها را تشخیص دهد.
مدیر عامل این شرکت، نام پهپاد تخصصی ساخته شده در این شرکت را «هیلا» عنوان کرد و ادامه داد: ناوبری این پهپاد مبتنی بر پردازش تصویر و مستقل از GPS است و قابلیت ناوبری اطراف میدان مغناطیسی بالا را دارد. پرواز این پرنده بدون سرنشین به صورت اتوماتیک بوده و قادر به اسکن بصری اطراف و ردیابی خطوط انتقال برق است.
وی گفت: این پهپاد در نزدیکی خطوط انتقال برق پرواز میکند و تصویربرداری لازم را انجام میدهد و عیوب مهم را به اپراتور گزارش میدهد، ضمن آنکه میتوان بر روی کامپیوتر بر اساس دادههای این پهپاد گزارش آماری از این عیوب تهیه کرد.
کرمی جلوگیری از به خطر افتادن جان تکنسینها، کاهش خطای انسانی در تشخیص عیوب، کاهش هزینهها و افزایش زمان تشخیص عیوب را از مزایای این محصول نام برد و یادآور شد: AFTL تبدیل به یک نرمافزار ملی در این حوزه شده و در حال حاضر این محصول هوشمند از سوی وزارت نیرو بهرهبرداری شده است و کلیه شرکتهای برق منطقهای از آن استفاده میکنند.
هوش مصنوعی وارد حمل و نقل ریلی شد
وی تاکید کرد: این محصول برای تشخیص خطوط ریلی و پلها توسعه داده شده است. برای این منظور تصویربرداری از خطوط را آغاز کردهایم. کاربردی شدن این محصول هوشمند در بخش خطوط ریلی در فاز آموزش قرار دارد.
به گفته این فناور، پایلوت این طرح برای تشخیص عیوب راهآهن و پلها در کرمان شروع شده و در صورت دریافت پاسخهای مناسب در کل کشور به بهرهبرداری خواهد رسید.
معدنکاری با هوش مصنوعی
مدیر عامل این شرکت دانشبنیان از توسعه این محصول برای هوشمندسازی معادن خبر داد و گفت: نرمافزار VATCD محصول دیگر این شرکت است که برای تشخیص هوشمند ترکهای کششی در پیت معادن کاربرد دارد و توسعه آن در دستور کار محققان این شرکت قرار دارد.
وی افزود: این محصول هوشمند مبتنی بر وب است و تشکیل و پردازش تصاویر ارتوفتو از معدن و تشخیص اتوماتیک ترکهای کششی در پیت معادن از قابلیتهای این ابزار هوشمند به شمار میرود.
کرمی خاطر نشان کرد: این ابزار میتواند از قبل ترکهای پیتهای معدن را تشخیص دهد و از این طریق ایمنی جان معدنکاران تضمین خواهد شد.
مدیر عامل این شرکت دانشبنیان تصریح کرد: این محصول هوشمند قادر به شناسایی ترکهای کششی با استفاده از پهپاد است.
انتهای پیام