حوزه و دانشگاه > آموزش عالی

عزم خود را جزم کرده‌ایم تا مسیر تحصیل دانشجویان علوم پزشکی را تسهیل کنیم



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر امروز (چهارشنبه)، ۱۴ آذرماه در نشست صمیمی جمعی از نخبگان در سالن شهید سلیمانی ستاد مرکزی این وزارتخانه اظهار داشت: همه بر مشکلاتی که در کشور وجود دارد واقف هستیم و سعی داریم با راهکارهای علمی و سیستماتیک و پیگیری مستمر این مشکلات را کاهش دهیم.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا ما محیط را انتخاب می کنیم یا در آن محیط قرار می‌گیریم، تصریح کرد: آیا در قبال مشکلاتی که در محیط قرار دارد ترک کشور راه حل است یا با استقامت و پیگیری باید مشکلات را برطرف کرد؟ معتقدم هر دو مسیر مشتری هایی دارد.

ظفرقندی در همین رابطه به شهید مصطفی چمران و رشادت ها و تلاش های او اشاره و خاطرنشان کرد: شهید چمران فارغ التحصیل دانشکده فنی و از شاگردان ممتاز این دانشکده بود. او در دانشگاه های آمریکا (دانشگاه تگزاس و دانشگاه برکلی کالیفرنیا) نیز شاگرد اول بود اما پس از پایان تحصیل به ایران برگشت و برای اعتلای کشور تلاش کرد و از این حیث، نمونه هایی از افراد نخبه که به کشور بازگشته اند، بسیار است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ما محیط را انتخاب نمی کنیم بلکه در این محیط متولد شده و زندگی کرده و کار می کنیم و دارای خانواده، دوست و رفیق هستیم و در این محیط ریشه داریم.

وی به سخن یکی از نخبگان که شرط پیشرفت یک سازمان را دارا بودن از نیروی انسانی که به آن سازمان تعلق خاطر دارند اشاره کرد و یادآور شد: هر انسانی تعلقات دیگری همچون تعلق ملی و خانوادگی دارد. اینکه فردی می گوید «می خواهم کنار مادرم باشم» از برجسته نرین تعلقات است. مگر می شود نقش خانواده، مردم در پیشرفت ها را نادیده گرفت؟ این موفقیت ها جز با حمایت خانواده و مردم بوده که زمینه تحصیل را فراهم آوردند؟

ظفرقندی تاکید کرد: ما وظیفه داریم که تعلق ملی خود را در قبال مردم و بیماران ادا کنیم. آنها این شرایط را برای ما فراهم کردند و اکنون سوال این است ما قرار است به چه کسانی خدمت کنیم؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه یکی از دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی را که در این جلسه به دستش رسیده بود را قرائت و بیان کرد: یکی از دانشجویان از افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی انتقاد کرده و نوشته است که کلاس آنها ۳۵ نفر ظرفیت دارد و ظرفیت در دفترچه ۷۰ نفر اعلام شده است!

وی ادامه داد: هزینه جاری تربیت هر دانشجو یک میلیارد تومان است. وقتی ما ظرفیت را از ۳۵ نفر به ۷۰ نفر افزایش می دهیم آیا نیازمند خوابگاه، سالن غذاخوری، تخت بیمارستانی و کیت آزمایشگاهی و از این قبیل نیستیم؟ آیا صحیح است که ما از ۵ دانشجو بخواهیم که فقط بر روی یک کیت آزمایشگاهی کار کنند؟ آیا کیفیت کاهش نمی‌یابد؟

ظفرقندی ادامه داد: ظرف سه سال ظرفیت ها ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و بالای ۷ هزار نفر اضافه شده ‌اند. بعد متاسفانه یک تصمیم غیر کارشناسی اتخاذ و سپس از رسانه ملی پخش می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به نخبگان حاضر در این نشست گفت: مشکلات وجود دارد و فقط می توان آن ها را یک به یک و با صبر و تحمل برطرف ساخت و ما در این سه ماه همین مسیر را دنبال کرده ایم.

وی نخبگان را امید مملکت و جامعه خواند و تصریح کرد: باید زیرساخت های پژوهشی را برای حمایت از نخبگان تقویت کنیم. باید برای نخبگان ادامه پژوهش و تحقیق میسر و سریعا فعالیت آنها آغاز شود و جذب کار شوند.

ظفرقندی همچنین با اشاره به مشکلات رزیدنت ها اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم تا شرایط رزیدنت های عزیز را سامان بخشیم و از همین حیث تلاش کردیم تا رزیدنتی به عنوان شغل محسوب شود و این آرزوی ۳۰ ساله آنها بود که در دولت تصویب شد اما در مجلس، با مشکلاتی روبرو اما در نهایت حل شد.

وی گفت: عزم خود را جزم کرده ایم تا مسیر تحصیل دانشجویان را تسهیل کنیم و معتقدیم یکی از سخت ترین مسیر تحصیلی نیز مربوط به علوم پزشکی است اما تسهیل این مسیر با متانت، صبر و حوصله ممکن خواهد بود.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا