کارگاه مدیریت رسانه در بحران از سوی خانه مطبوعات استان قم برگزار شد
به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی برزویی درکارگاه آموزشی مدیریت رسانه در بحران که به همت خانه مطبوعات قم و ویژه خبرنگاران و اهالی رسانه استان برگزار شد با اشاره به انتظار و یا باور عمومی از مدیران در رابطه با مدیریت بحران گفت: در این زمینه مدیران باید امنیت و سلامتی مردم را در درجه اول اولویت قرار دهند.
مدیر مرکز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم با بیان اینکه مدیران باید برای بدترین سناریو خود را در بحرانها آماده کنند افزود: اغلب مدیران دولتی و بخش عمومی از آماده کردن خودشان برای انجام مسئولیت هایشان در برابر بحرانها غفلت میکنند.
وی گفت: مدیران باید هشدارهای اعلام شده در مورد بحرانهای آینده را جدی بگیرند که در این زمینه ضروری است بستر بروز بحرانها و آسیب پذیری ها شناسایی و مورد توجه ویژه قرار گیرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مدیران در بحران، باید با افراد آسیب دیده، هم در عمل و هم در حرف، همدردی کنند عنوان کرد: نتایج نشان می هد مدیران میخواهند که از مردم و افراد آسیب دیده مراقبت کنند، ولی غالباً مغلوب وعدهها به افراد آسیب دیده میشوند.
وی افزود: مدیران تلاش میکنند که از بحرانهای پیش آمده درس بگیرند، اما بعد از بحرانها غالباً درگیر مسائل مربوط به سرزنشهای احتمالی میشوند که فضای یادگیری را مسموم و در مواردی مختل میکنند.
برزویی با اشاره به نقش رسانههای در مدیریت بحران گفت: رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری و شبکههای اجتماعی نقش مؤثری در این حوزه ایفا میکنند.
وی ادامه داد: رسانهها میتوانند در عرصه پیشگیری و کاهش خطرات با آموزش، برقراری ارتباط با مردم و اطلاع یابی از وضعیت جامعه و ایجاد حساسیت در شهروندان، نقش آفرین باشند.
وی اضافه کرد: آگاهی از وضعیت مناطق آسیب دیده، اطلاع رسانی و اطلاع یابی در جهت کمک به قربانیان و افراد آسیب دیده، تشویق به مشارکتهای مردمی و جلب کمکها برای آسیب دیدگان و همچنین تلاش برای بازیابی و یادگیری از تجربه بحران، از دیگر مأموریتهای رسانه در بحران است.
این استاد دانشگاه با اشاره به تدوین سند ملی مدیریت رسانهای بحران گفت: در این راستا سیاستگذاری چگونگی بهره گیری از حداکثر ظرفیتهای رسانههای دولتی، خصوصی و مجازی به منظور مدیریت بهینه بحران پیش بینی شده است.
وی با اشاره به مأموریتهای مرکز مدیریت رسانهای بحران گفت: این مرکز وظیفه بسیج و مدیریت یکپارچه ظرفیتهای انواع رسانههای دولتی و غیر دولتی را بر عهده دارد که به محض بروز شرایط اضطراری به صورت مقطعی در سطوح ملی یا استانی تشکیل شده میشود.
برزویی گفت: مرکز مدیریت رسانهای بحران در سطح استان با عضویت، معاون سیاسی اجتماعی و امنیتی استانداری، نماینده تام الاختیار دادستان، مدیر کل صداوسیما، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات، نماینده ای از مطبوعات دفاتر محلی خبرگزاریها و پایگاههای خبری و نماینده ای از تشکلهای مردم نهاد محلی، فرمانده عملیات پاسخ، سه نفر از متخصصین و سخنگوی بحران تشکیل میشود.
وی با اشاره به وظایف مرکز مدیریت رسانهای بحران گفت: تعیین سخنگوی بحران با توجه به نوع و ابعاد بحران به وقوع پیوسته در هماهنگی با فرمانده عملیات پاسخ، تصمیم گیری و برنامه ریزی در خصوص محتوا، نحوه و کانال اطلاع رسانی در شرایط اضطراری، اطلاع رسانی هشدارهای صادر شده از طرف دستگاههای مسئول از طریق بسترهای رسانهای مناسب، همکاری در اعلام فراخوان جذب کمکهای مردمی و مشارکت نیروهای داوطلب از طریق رسانهها، رصد عملکرد رسانههای مؤثر اعم از رسانههای جمعی و اجتماعی در شرایط بحرانی، تعیین سازوکار حضور مقامات مسئول و همکار برای اطلاع رسانی پیرامون بحران با هدف پیشگیری از تعدد مراجع و تعارض در اطلاع رسانیها، تسهیل استقرار گروههای رسانهای در مناطق سانحه دیده و کمک به برقراری ارتباط آنها با مسئولین مرتبط برای پوشش بهینه اخبار بحران، شناسایی نیازهای رسانههای مؤثر در زمینه پشتیبانی نیروی انسانی، مالی فنی و تجهیزاتی برای عملکرد بهینه در مدیریت رسانهای بحران و تمهید اقدامات لازم جهت رفع آن با هماهنگی کمیته امور آموزش و مدیریت رسانه، بررسی شایعات داخلی و خارجی مرتبط با بحران و تصمیم گیری در خصوص نحوه ارائه پاسخ به موقع و واکنش لازم از جمله وظایف مرکز مدیریت رسانهای بحران است.