واردات و تنظیم بازار، راهحل کاهش قیمت خودرو
حسین حسینی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: وضعیت بازار خودرو این روزها به دلیل نوسانات قیمت و فروش خودرو در فضای مجازی، حال خوبی ندارد. التهابات موجود در بازار نیازمند ورود نهادهای دولتی است تا قیمتها کنترل و مسیر واردات خودروهای خارجی هموار شود. در غیر این صورت، همچنان شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی خواهیم بود.
وی ادامه داد: فضای مجازی بهویژه در قیمتگذاری خودروها، نقش مهمی در تشدید تنشها و واکنشها در بازار دارد. از آنجا که در این فضا مدیریت و کنترل دقیقی وجود ندارد، قیمتگذاریها غیراصولی و بدون نظارتهای کارشناسی انجام میشود. این فضا به مبنای اصلی قیمتگذاری تبدیل شده و باعث افزایش قیمتها در بازار خودرو میشود. متاسفانه در این فضا، سودجویان بهشدت بهرهبرداری میکنند.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو مشهد با اشاره به اینکه با مطرح شدن موضوع ثبتنام و پیشفروش خودروهای داخلی، دلالان فعالیت بیشتری پیدا کردهاند، که به نوبه خود باعث افزایش قیمتها در بازار آزاد شده است، افزود: اگر فروش خودروها بهطور مستقیم از طریق نمایندگیها انجام و موانع موجود از پیشروی مصرفکنندگان برداشته میشد، قطعا این گرانیها مشاهده نمیشد.
حسینی با بیان اینکه در گذشته بازار آزاد خودرو از نمایندگیها ارزانتر بود، اضافه کرد: اما با توزیع محدود و قطرهچکانی خودروها از سوی نمایندگیها و مشکلاتی مانند تحریمها و بسته شدن مسیر واردات، قیمتها بهطور قابل توجهی افزایش یافت.
وی خاطرنشان کرد: اگر واردات خودروهای نو و کارکرده به کشور انجام و نیاز مصرفکننده تامین شود، قطعا قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. در این صورت، در یک بازار رقابتی شاهد افزایش قیمتها نخواهیم بود. متاسفانه شرکتهای تولیدکننده بهجای تحویل خودروها، پیشفروشهای جدید را آغاز کردهاند و این موضوع باعث شده تا مصرفکنندگان مجبور به انتظار طولانی مدت در صفها شوند، که در نهایت به کاهش اعتماد عمومی به بازار خودرو منجر میشود.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو مشهد گفت: از مردم تقاضا داریم در صورتی که به خودروی سواری نیازی ندارند، از خرید آن خودداری کنند. خودروی سواری نباید به کالایی برای سرمایهگذاری تبدیل شود. این دیدگاه اشتباه است و تاثیر مستقیم بر افزایش قیمتها دارد.
انتهای پیام