سهم معلولان از «تئاتر فجر» کجاست؟
به گزارش خبرنگار مهر، معلولان بخش مهمی از اقشار اجتماع هستند که حقشان برخورداری از تمامی حقوقی است که اقشار دیگر از آن برخوردار هستند. تجربه ثابت کرده که اگر توجه و حمایت از این افراد به درستی انجام شود در عرصههای مختلف تأثیرگذار هستند و جایگاهشان کمتر از افراد در ظاهر سالم نیست.
در عرصه هنرهای نمایشی نیز معلولان حضوری قابل توجه داشته و دارند و هر زمان که بستری برای فعالیتشان فراهم شده توانستهاند تواناییهای خود را بروز دهند و روی مخاطب خود تأثیر بگذارند.
مانند هنرمندان تئاتر مقیم شهرستانهای مختلف که علیرغم شعار مدیران و مسئولان متولی هنر، همیشه و در طول سال از کمترین توجه و حمایت برخوردار بودهاند و جشنوارههای تئاتری را به عنوان فرصتی برای ارائه توانایی و فعالیتهای خود میدانند، جشنوارههای برای هنرمندان معلول هم فرصتی برای دیدهشدن است.
چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با بخش «فراگیر» یکی از مهمترین فرصتها برای این هنرمندان بود اما متأسفانه در این دوره خبری از بخش «فراگیر» و توجه به هنرمندان معلول نیست و جشنواره تنها در ۲ بخش صحنهای و خیابانی میزبان حداکثر یک اثر برگزیده جشنوارههای ملی برگزار شده در سال ۱۴۰۳ به انتخاب ستاد جشنواره است.
این رفتار و نادیده گرفتهشدن واکنشهای متعددی را از سوی جامعه معلولان و همچنین کارشناسان و هنرمندان تئاتری داشته است.
مجید امرایی دبیر انجمن دراماتراپی ایران و عضو هیئت مؤسس اتحادیه جهانی دراماتراپی درباره شرایط پیشآمده برای هنرمندان معلول تئاتر و نادیده گرفته شدن در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، به خبرنگار مهر گفت: بزرگترین رسالت کارگزاران در مسیر شکوفایی هنر عدم غفلت نسبت به همه طبقات اجتماعی است. طبق گزارشهای سازمان جهانی بهداشت، تعداد افراد معلول در جهان، بیش از یک میلیارد نفر تخمین زده شده است و همچنین در ایران معلولان حدود ۱۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل میدهند. در این مسیر مدیر هوشمند کسی است که انسانها را برای تواناییهایشان بسنجد نه ناتوانیهایشان.
وی متذکر شد: به نظر میرسد حذف بخش «فراگیر» از جشنواره تئاتر فجر برخلاف دیدگاههای فرهنگ و هنر جامعه اسلامی باشد.
امرایی با تأکید بر اینکه معلولان شهروند درجه دو نیستند، یادآور شد: در حال حاضر حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر معلول و ۵۰۰ هزار مصدوم جنگی در کشور ثبت شدهاند. حدود ۶۰۰ هزار نفر هم تاکنون بنا بر دلایل مختلف تحت حمایت هیچ نهادی نیستند. در حال حاضر حدود ۳۰۰ گروه حرفهای هنری معلول در رشتههای سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی با تحصیلات عالی دانشگاهی در کشور وجود دارند که در مسیر ارتقا، وزارت ارشاد باید خود را متولی امور هنری آنها نیز بداند.
دبیر انجمن دراماتراپی ایران تصریح کرد: حمایت مستمر در حوزههای تخصصی هنر خصوصا رویدادهای هنری و جشنوارههای ملی و بینالمللی از وظایف ذاتی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد است. سهم معلولان و مصدومان در جشنوارههای هنری چون تئاتر فجر، موسیقی فجر، تجسمی فجر و فیلم فجر کجا است؟ وظیفه توانمندسازی افراد تنها به عهده سازمان بهزیستی نیست خصوصا در سطح حرفهای هنر؛ این از وظایف ذاتی معاونت هنری ارشاد و دیگر نهادهای عرصه فرهنگ و هنر است.
وی متذکر شد: در بحث توانبخشی «نابینا» کسی نیست که چشمش بینایی ندارد، نابینا کسی است که بینش و بصیرت نیاموخته است. ایجاد بخش «فراگیر» در جشنواره تئاتر فجر از ابتدا یا تصمیمی احساسی و بدون مطالعه بوده یا تصمیمی درست تلقی شده است. بر این اساس حذف بخش «فراگیر» از جشنواره تئاتر فجر نیازمند پاسخگویی منطقی به جامعه معلولان کشور است.
امرایی معتقد است کیفیت آثار هنری جامعه معلولان کشور نه تنها کمتر از دیگر گروههای هنری نیست بلکه در بسیاری از جهات حرفهایتر، همتراز و بالاتر از دیگر گروههای تئاتری است.
عضو هیئت مؤسس اتحادیه جهانی دراماتراپی در پایان با بیان اینکه در هنرهای مختلف این یک اصل اساسی است که خلاقیت در محدودیت شکوفا میشود نه در تزئینات شکلی و نمایشی، تأکید کرد: معلولیت محدودیت نیست، جور دیگر زیستن، مبتنی بر کشف و خلاقیت است. مناسبسازی شهری برای معلولان فقط فیزیکی و شهری نیست که البته آن هم نشده است. مناسبسازی فرهنگی و هنری مهمتر از مناسبسازی شهری است که به نظر می رسد از مهمترین وظایف کارگزاران مدیریت فرهنگی و هنری است. امید که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این تصمیم غیرحرفهای را تصحیح کند و باعث امیدواری جامعه معلولان کشور شود.
منبع: خبرگزاری مهر
این خبر توسط پرس دی گرداوری شده است